Kaapstad - Reisverslag uit Nooitgedacht, Zuid-Afrika van Robert-Jan en Ria - WaarBenJij.nu Kaapstad - Reisverslag uit Nooitgedacht, Zuid-Afrika van Robert-Jan en Ria - WaarBenJij.nu

Kaapstad

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan en Ria

19 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Nooitgedacht

17-10 t/m 19-10
Het was maar een klein stukje rijden vanaf Stellenbosch naar Kaapstad. Omdat we waarschijnlijk nog niet konden inchecken bij het hotel, besloten we dus eerst alvast wat toeristische trekpleisters te bezoeken. We maakten een stop bij Boulders beach. Op dit stuk strand leeft een grote pinguïn kolonie. Met het witte zand, azuurblauwe zee en ronddartelende pinguïns echt een mooi plaatje.
Hierna reden we door naar Cape point en Kaap de goede hoop. Wederom een prachtig uitzicht over de zee en bijzonder om op het meest zuidelijke puntje van Afrika te staan.
Na deze mooie plekjes zijn we naar het hotel gereden. Ook een mooi plekje, want het was gelegen aan de voet van de tafelberg.
We hebben op de kamer de rugby wedstrijd tegen Wales gekeken. Het rugby leeft hier gigantisch in Afrika. We hadden het eigenlijk ergens in een cafe willen kijken, maar helaas redden we dit niet.
Hierna met de taxi naar de Kloofstraat, want in het donker de straat op in Kaapstad is niet veilig. We hebben heerlijke steak gegeten bij een gezellig restaurant. Hierna met de taxi weer terug.
De volgende dag weer een beetje op tijd op. Om 9.00 werden we opgehaald voor een townshiptour (rondleiding door de sloppenwijken). Omdat het zondag was konden we eerst een kerkdienst bijwonen. Een vrolijke, grappen makende priester en een groot gospelkoor maakten de dienst leuk. Zo zouden ze in Nederland ook nog wel meer mensen naar de kerk krijgen. We zijn 'bijna' bekeerd ;-)
Hierna kregen we een tour door de sloppenwijken. Heftig om te zien hoe sommige mensen leven, maar ook goed om te zien dat er veel in ontwikkeling is sinds de afschaffing van de apartheid.
Ook zagen we onderweg nog stalletjes waar ze schapenvlees aan het braaien waren. De koppen en vellen lagen op straat, gatver!
Na de tour even terug naar het hotel en daarna snel naar de tafelberg. We zagen al wat sluierbewolking rond de top. Schijnbaar hoef je niet te gaan als de top van de berg in de wolken ligt, want dan zie je niks.
We gingen met een kabelbaan in een ronddraaiende cabine omhoog. Boven op de berg hadden we gelukkig nog prima uitzicht over Kaapstad. Weer even wat mooie plaatjes geschoten, een eind gewandeld, gegeten en toen weer naar beneden.
Hierna weer even terug naar het hotel, waarna we te voet richting de Company gardens zijn gegaan. Een erg mooi stadspark en een heerlijk weertje om te wandelen. Uiteindelijk zijn we naar hetzelfde restaurantje gelopen als waar we de dag ervoor hadden gegeten. Dit was ons goed bevallen.
Toen met de taxi terug naar het hotel, want het was inmiddels donker. Ook was de Kaapse dokter aan het huishouden. Zo wordt de krachtige wind genoemd, die tijdens de lente en zomer in Kaapstad af en toe opsteekt. Het ging flink tekeer.
Onze laatste dag in Kaapstad hadden we een tour op Robbeneiland gepland. 's Morgens alle spullen gepakt en eigenlijk rustig aan gedaan. Toen we in de auto zaten, bleek dat we eigenlijk best een beetje aan de late kant waren voor de boot. Op het laatst dus nog even moeten rennen om hem te halen!
In een half uurtje voeren we naar het eiland. Daar aangekomen werden we als sardientjes in een bus gepropt voor een rondleiding over het eiland. We waren blij toen we er weer uit mochten. Even ademhalen!
Na de bustocht kregen we een rondleiding door het cellenblok met als gids een oud politiek gevangene. Erg interessant om zijn verhaal te horen.
Uiteindelijk met de boot weer terug naar het vasteland.
Hier nog even rond gewandeld in de wijk Waterfront en wat gegeten.
Hierna zijn we naar een groot winkelcentrum gegaan, waar we nog een paar uurtjes hebben doorgebracht. Wat een luxe daarzo, terwijl je weet dat elders in Kaapstad zoveel armoede is...
We vertrokken op tijd richting de luchthaven, waar we de auto inleverden en incheckten.
Op dit moment zitten we te wachten op de terugvlucht en kunnen we terugkijken op een zeer mooie reis met geweldige ervaringen en herinneringen.
We vonden het leuk dat jullie ons hebben gevolgd de afgelopen weken en ook leuk om jullie reacties te lezen.
Tot snel weer in Nederland!