Stutterheim en Kirkwood - Reisverslag uit Malmaison, Zuid-Afrika van Robert-Jan en Ria - WaarBenJij.nu Stutterheim en Kirkwood - Reisverslag uit Malmaison, Zuid-Afrika van Robert-Jan en Ria - WaarBenJij.nu

Stutterheim en Kirkwood

Blijf op de hoogte en volg Robert-Jan en Ria

11 Oktober 2015 | Zuid-Afrika, Malmaison

09-10-2012 en 10-10-2015
Vrijdag vertrokken we vanaf Coffee Bay naar Stutterheim. 's Morgens nog even genieten van het mooie uitzicht op de zee en met de verrekijker kijken naar de walvissen. Daarna op tijd de auto in, want we moesten zo'n 4,5 uur rijden.
Hoe dichter we bij Stutterheim kwamen, des te bewolkter het werd. Toen we bij het hotel aankwamen, vielen we met onze korte broek en shirt behoorlijk uit de toon in vergelijking met de rest van de gasten. We hebben toen onze lange broek en voor het eerst onze jassen uit de koffer getoverd en zijn op pad gegaan. In de buurt waren wat wandelroutes in de bossen uitgestippeld. We kwamen bij een redelijk verlaten parkeerplaats. Bij de ingang van de bossen klonk een hoop herrie. Er stond een hele groep luidruchtige, halfdronken Afrikanen om een grote braai. Verstand op nul en met lichtelijk knikkende knietjes erlangs gelopen, want we wilden toch even gaan wandelen. Onderweg kwamen we nog een stel echt dronken Afrikanen tegen. Op een gegeven moment waren we ook de weg een beetje kwijt. We zijn toen maar exact dezelfde route terug gelopen (weer langs de dronken Afrikanen). Onderweg hadden we allerlei ideeën over hoe we de auto terug zouden vinden op de parkeerplaats, helemaal gestript en wel, hoezo vooroordelen ;-)
Gelukkig viel het allemaal mee. Ze keken ons na en zeiden in Xsosa taal van alles tegen elkaar, maar dat was het. De auto was nog heel.
Verder die middag maar een filmpje gekeken op tv en 's avonds bij het hotel gegeten. Niet zo lekker...rumpsteak die meer weg had van een urenlang gegaard tartaartje en kippenleverpaté die we allebei maar net binnen hebben kunnen houden ;-)
De volgende ochtend op tijd vertrokken naar Kirkwood in de buurt van het Addo national park. Wederom zo'n 4 uur rijden. We wilden lunchen bij een restaurant in Kirkwood, maar helaas was alles dicht. De Spar was gelukkig gewoon open op zondag, dus hebben we daar maar wat snacks gehaald.
Hierna naar het hotel. We kregen van de Nederlandse eigenaar de tip om naar een cheetah farm in de buurt te gaan. Dit leek ons wel gaaf. De farm was een project voor het behoud en bescherming van met uitsterven bedreigde kattensoorten. We kregen een rondleiding, erg interessant. Als laatst kregen we de kans om een cheetah (Gia) , die van jongs af aan door mensen was opgevoed, te aaien. Dit was best spannend, maar ook supergaaf. Hij likte je arm en spinde als een kat. Wat een geweldige ervaring! Hierna ook nog een paar koedoes (grote soort herten) eten gegeven, met als gevolg een lekkere kleffe, plakkerige kwijl hand.
Terug in het hotel het kwijl van onze handen gespoeld door even lekker te zwemmen. 's Avonds echte Zuid Afrikaanse bobotie (dus geen Knorr wereldgerecht) gegeten, heerlijk!
Vroeg naar bed, want morgen weer een drukke dag vol safari en hopelijk veel wilde dieren!